Rozmiar M jak Magia?

Komu z nas nie zdarzyło się zamówić wymarzonej sukienki w rozmiarze M, tylko po to, by podczas przymiarki zorientować się, że bliżej jej do XS niż czegokolwiek, co można by nazwać średnim? Świat zakupów online bywa pełen niespodzianek – niektóre miłe, inne – jak wymiary ubrań – już mniej. Problem zawyżonej (albo zaniżonej) rozmiarówki to nie tylko bolączka zakupów przez Internet, ale też prawdziwa zagwozdka dla producentów, sklepów i – oczywiście – nas, konsumentów. Czytając ten artykuł o zawyżonej rozmiarówce, poznasz kulisy modowych rozmiarówek kłamczuszek i nauczysz się z nimi walczyć jak prawdziwy cyber-wojownik e-commerce.

Standardy? Jakie standardy?

Jeśli myślisz, że rozmiar S w jednej marce odpowiada S w innej, to niestety jesteś w błędzie – i to ewidentnym. Niestety, branża odzieżowa nie posiada jednolitych międzynarodowych standardów rozmiarowych, co oznacza, że małe w jednej marce może być duże w innej. Kaliber problemu zwiększa się, gdy kupujemy od producentów z różnych regionów – np. z Azji, gdzie europejskie „M” potrafi być traktowane jak ichniejsze „XL”. Efekt? Zamiast ubrać się jak fashionist(k)a, czujemy się jak bohater/ka niespełnionych zakupowych obietnic.

Dlaczego rozmiary są zawyżane?

Choć brzmi to jak teoria spiskowa, czasem zawyżanie rozmiarów to działanie… całkiem celowe. Nazywa się to „vanity sizing” – strategia marketingowa, która polega na tym, by rozmiar na metce był mniejszy niż w rzeczywistości. Przykład? Spodnie, które normalnie byłyby „L”, dostają metkę „M”. Konsument czuje się lepiej („Ooo, schudłem bez diety!”), a marka zyskuje lojalnego klienta. Sprytne? Tak. Uczciwe? Niekoniecznie. Szczególnie że w zakupach online nie mamy możliwości przymierzenia ubrania przed zakupem, a zdjęcia często są tak stylizowane, że nawet supermodelka mogłaby się poczuć zdezorientowana.

Online = ruletka? Czyli jak zakupy przez Internet zamieniają się w grę losową

Kiedyś człowiek szedł do sklepu, przymierzał, kupował i nie było dramatu. Teraz zamawiamy online i… zaczyna się łamiąca serce historia. Ubranie przychodzi – a to rękawy jak dla orangutana, inne znów ciasne jak gorset Anny Kareniny. Bez fizycznej przymiarki i dotyku materiału jesteśmy skazani na opisy produktów przypominające horoskopy: niby coś mówią, ale nie wiadomo, czy akurat nas dotyczy. Rozmiarowa ruletka online prowadzi do frustracji, zwrotów i tych smutnych paczek, które wracają do magazynów szybciej, niż przyszły.

Wskazówki jak uniknąć rozmiarowej katastrofy

  • Sprawdź tabele rozmiarów – każda marka ma własną. Za każdym razem mierz się i porównuj swoje wymiary.
  • Czytaj recenzje – inni użytkownicy często piszą, czy rozmiar wypada standardowo, czy np. trzeba brać większy/mniejszy.
  • Szukaj zdjęć na „zwykłych” ludziach – wiele sklepów internetowych dodaje teraz zdjęcia klientów w danej odzieży. To niezastąpione!
  • Nie licz na cud – jeśli nosisz europejskie L, to nie daj się skusić „optymistycznemu” M z Azji. Rozczarowanie murowane.
  • Zapisuj swoje doświadczenia – jeśli masz dobre doświadczenia z daną marką, trzymaj się jej. Jeśli raz zawiodła, to jak mawia klasyk: „Dwa razy do tej samej wody…”

Wina nie zawsze po stronie kupującego

To, że nie trafiasz z rozmiarem, to nie znaczy, że nie umiesz się mierzyć – czasem wina leży po stronie producenta. Zawyżone rozmiary mylą kupujących i utrudniają życie. To także problem ekologiczny – zwroty generują koszty, odpady i emisję CO2. Dlatego tak ważne są dyskusje i publikacje, takie jak ten artykuł o zawyżonej rozmiarówce, które pomagają zrozumieć, co dzieje się za kulisami modowego chaosu i jak się przed nim bronić.

A na koniec…

Prawda jest taka: moda już dawno przestała być tylko sprawą gustu – teraz to także sprawa kalkulacji, centymetrów, a czasem i detektywistycznego śledztwa. Jeśli czujesz się jak Sherlock wśród tabelek rozmiarowych, to wiedz jedno: nie jesteś sam. Zbyt często padamy ofiarą manipulacji rozmiarowych i trudno się przez to przebić z wieszakiem godności osobistej. Ale z odrobiną wiedzy, takiej jak w tym artykule, jesteśmy gotowi stawić czoła każdej „Mce”, która zbyt śmiało udaje „S-kę”. Powodzenia, rozmiarowi rebelianci!